ЗДО №7, ЗДО №7 "Ромашка" м. Хмільника, Хмільник
Вінницька область, Хмільницький район

Протидія булінгу

Булінг в Дошкільному Навчальному Закладі: Поради Батькам і Вихователям

 

Булінг - це серйозна проблема, яка виникає не лише серед підлітків та школярів, але і серед дошкільнят. Важливо розуміти, що булінг може мати негативний вплив на фізичне та емоційне здоров'я дітей. Ця стаття присвячена розгляду теми булінгу в дошкільних навчальних закладах, його причин та способів протидії, а також тому, куди звертатись у разі таких випадків.

 

Що таке булінг?

Булінг - це систематичне фізичне, вербальне, чи емоційне насильство, яке одна дитина наносить іншій. Він може включати псування, висміювання, ізоляцію, шантаж, фізичну агресію та інші форми психологічного та фізичного насильства. Важливо пам'ятати, що діти на такому ранньому етапі також можуть бути жертвами цього явища.

Причини виникнення булінгу в дошкільних навчальних закладах:

  • Недостатнє розуміння соціальних норм. Діти на ранніх стадіях розвитку ще вчаться, як правильно взаємодіяти з іншими.
  • Наслідок оточення. Діти часто наслідують поведінку, яку вони спостерігають вдома або серед ровесників.
  • Конфлікти та заздрість. Змагання за увагу вихователів чи ровесників може призвести до булінгу.
  • Недостатність батьківської уваги. Відсутність вдома підтримки і розмови з дітьми може призвести до агресивної поведінки.

Як протидіяти булінгу в дошкільному навчальному закладі:

  • Спостерігати за дітьми. Вихователям слід бути уважними до взаємодії між дітьми та звертати увагу на будь-які ознаки булінгу.
  • Розвивати соціальні навички. Важливо навчати дітей спілкуватися, вирішувати конфлікти та проявляти повагу до інших.
  • Створити безпечне середовище. Забезпечити умови, де діти будуть почувати себе захищеними та допоможуть один одному.
  • Залучити батьків. Залученість батьків в роботу зі школою є ключовою у профілактиці булінгу.

Куди звертатись у разі виявлення булінгу:

У разі виявлення булінгу, слід негайно повідомити вихователю або керівництву дошкільного навчального закладу. ДНЗ має обов'язок реагувати на такі ситуації та вживати необхідні заходи.

У випадку виявлення фактів насильства у відношенні до дітей слід звертатись

  • до керівника закладу;
  • до поліції за номером 102;
  • до центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;до громадських організацій, які надають допомогу постраждалим від насильства;
  • на телефони«гарячих ліній»:0-800-500-333 дитяча гаряча лінія центру «Ла страда – України»; 0-800-500-335 національна гаряча лінія з питань запобігання насильству

Поради батькам і вихователям:

  • Будьте уважними. Слід стежити за змінами у поведінці дитини та розмовляти з нею про її день.
  • Слухайте дітей. Дайте їм можливість висловити свої почуття та досвід.
  • Підтримуйте взаємодію. Навчайте дітей вирішувати конфлікти мирними шляхами та розвивати навички спілкування.
  • Залучайтесь в життя навчального закладу. Беріть участь в зборах батьків, волонтерських акціях, та робіть спільну роботу зі ДНЗ для профілактики булінгу.

Профілактичні заходи булінгу в дошкільній освіті:

  • Соціальна поведінка та культура. Включіть в програму навчання елементи соціальної культури та взаємодії, які навчать дітей спілкуватися та розвивати емпатію.
  • Створення дружнього середовища. Забезпечте дружню атмосферу в закладі, де діти будуть почувати себе комфортно.
  • Залучення батьків. Спільна робота садочка і батьків є ключовою у боротьбі з булінгом.

Роль вихователів в профілактиці булінгу:

  • Просвітництво. Вихователі повинні проводити заняття з виховання та відкрито говорити про булінг, його наслідки та те, як йому запобігти.
  • Спостереження та реагування. Вихователі повинні бути уважними до змін у поведінці дітей та негайно реагувати на можливі випадки булінгу.
  • Створення безпечного середовища. Важливо забезпечити групи безпечними для всіх дітей, де вони будуть відчувати себе захищеними та підтриманими.

Роль батьків у профілактиці булінгу:

  • Розмова з дітьми. Батьки повинні регулярно говорити зі своїми дітьми про їх день, проблеми та взаємодію з іншими дітьми.
  • Підтримка та емоційна стабільність. Діти повинні знати, що їхні батьки завжди готові підтримати їх у будь-яких ситуаціях і надати психологічну підтримку.
  • Співпраця із ДНЗ. Батьки повинні бути активно залучені до роботи ДНЗ, спільно з вчителями розв'язувати проблеми та вживати заходи щодо профілактики булінгу.

Профілактика булінгу в дошкільних навчальних закладах:

  • Розвивайте соціальні навички. Заняття з розвитку емпатії, взаємодії та комунікації можуть значно зменшити випадки прояву булінгу.
  • Підкреслюйте різноманітність. Навчайте дітей поважати і приймати один одного навіть за різницю в інтересах, здібностях та зовнішності.
  • Співпраця з батьками. Проводьте інформаційні зустрічі для батьків на тему булінгу, спільно шукайте способи покращення ситуації та створення безпечного середовища для дітей.

Однак важливо розуміти, що булінг може також виникати і з боку вихователів і батьків.

Роль вихователів в запобіганні булінгу:

  • Приклад для дітей. Вихователі повинні бути прикладом та демонструвати повагу та емпатію у відношенні до дітей та інших дорослих.
  • Ефективне спостереження. Важливо, щоб вихователі уважно спостерігали за дітьми, надавали увагу змінам у їхній поведінці та реагували на можливі випадки булінгу.
  • Виховання соціальних навичок. Вихователі повинні навчати дітей спілкуватися, вирішувати конфлікти та виражати свої почуття адекватно.

Також важливо розглянути роль психолога в контексті профілактики та подолання булінгу в дошкільному навчальному закладі:

  • Проведення психологічних тренінгів. Психолог може проводити тренінги для дітей щодо соціальних навичок, емпатії, взаємодії та розв'язання конфліктів. Це допомагає дітям розуміти значення поваги та толерантності.
  • Ідентифікація та втручання. Психолог має навички в ідентифікації можливих випадків булінгу серед дітей. Він може спостерігати за змінами в поведінці та вчасно реагувати, включаючи індивідуальні консультації з дітьми та їхніми батьками.
  • Проведення групових сесій. Психолог може організовувати групові сесії, де діти мають можливість вільно висловлювати свої почуття та досвід, розмовляти про важливість поваги та співчуття.
  • Підтримка для жертв і дітей-бульбашок. Психолог може надавати емоційну підтримку і допомагати дітям-жертвам булінгу та дітям, які булять, розуміти причини своєї поведінки та шукати способи вирішення конфліктів.
  • Залучення батьків. Психолог може співпрацювати з батьками, проводити консультації та інформаційні заходи щодо профілактики булінгу та підтримки дітей.
  • Психологічний моніторинг. Психолог може систематично відслідковувати ситуацію в навчальному закладі та вносити рекомендації щодо запобігання булінгу.
  • Співпраця з іншими фахівцями. Психолог може співпрацювати з іншими спеціалістами, такими як соціальні працівники і педагоги, для ефективного вирішення проблем булінгу.

Булінг - це серйозна проблема, яку потрібно вирішувати спільно вихователям, батькам та дітям. За допомогою відкритого спілкування, розвитку соціальних навичок та створення безпечного середовища, ми можемо зменшити випадки булінгу в дошкільних навчальних закладах та забезпечити щасливий та здоровий розвиток наших дітей.

Лише спільними зусиллями можна створити дружнє та безпечне оточення для всіх дітей, де булінг не буде мати шансу на існування.

 

Заява про фіксування випадку булінгу

                 Директору ЗДО №7 «Ромашка»

                 Касинюк М.А.

                 ___________________________

                 ПІБ (від кого заява)

                 Вул._________________________

                 Буд.__________ кв. ____________

                 Тел: _________________________

                  Електронна адреса _____________

ЗАЯВА

Я, ___________________________________________________________, повідомляю (інформую) про випадок булінгу (цькування), свідком якого я є, що стався _______________________ у (на) ____________________________________________________________________________________________

(дата, час) (місце)

між _______________________________________ та ______________________________________________,

а саме: (розгорнутий виклад фактів щодо виявлених випадків булінгу (цькування) ____________________________________________________________________________________________

(в довільній формі викладаються докладно всі обставини)  ____________________________________________________________________________________________

Прошу розглянути ситуацію, що склалася та прийняти відповідні управлінські рішення.

До заяви додаю фото та відеоматеріали (за наявності).

____________                                                                              ___________________

(дата)                                                                                                          (підпис)

   

Логін: *

Пароль: *